Když způsobí nehodu, tak platí škodu ze svého, navíc za každý den bez pojištění musí doplatit příspěvek České asociaci pojišťoven. Ten se má od nového roku zvýšit zhruba o třetinu. Jde o tisíce korun měsíčně.
Máte kvalitní pojistnou ochranu na svém voze? Pokud máte zájem o kontrolu, propočet jsem tu pro Vás: lucie.kvapilova@grandteam.cz

„Náš odhad je, že v současné době je více než 101 tisíc vozidel nepojištěných. Největší podíl přes 70 procent tvoří osobní vozidla, zhruba 20 procenty se na číslu podílí motocykly,“ řekl Novinkám mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík. Zbylé tisíce bez pojištění tvoří jiná vozidla, například výkonné elektrokoloběžky. Pro posledně jmenované platí nově povinnost od loňska.
Vzhledem k tomu, že v Česku je registrovaných skoro sedm milionů jen osobních aut, nepojištěné je jedno ze sta. Počty nepojištěných navíc v posledních letech klesají.
Dnes hříšníci za den bez pojištění zaplatí České kanceláři pojistitelů od 30 do 93 korun u osobního auta a od čtyř do 25 korun u motorky, v závislosti na objemu motoru. Výrazně vyšší sazby se pak platí za obytný automobil, nákladní vůz nebo autobus. Od nového roku se mají tyto sazby zvýšit zhruba o třetinu.
Například pro typickou Škodu Octavia dnes za půl roku neplacení pojištění hrozí pokuta zhruba 13 500 korun, nově to bude skoro 17 tisíc korun.
Sazby se naposledy zvyšovaly přes osmi lety. S jejich zvýšením počítá vyhláška ministerstva financí, která by měla být podle mluvčí Šárky Pavlasové vydaná v následujících týdnech.
„I nadále se počítá s účinností od ledna příštího roku,“ řekla Novinkám.
Navýšení odráží inflaci posledních let, zdražení servisů, aut i nákladů na zdravotní péči, jež se také hradí z povinného ručení, například na léčebné výlohy zraněných.
Řidičů a provozovatelů, kteří řádně plní povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se tato změna nijak nedotkne.
Podle údajů ministerstva financí se průměrné pojistné od roku 2017 zvýšilo o 25 procent a průměrná škoda hrazená z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se zvýšila o 55 procent.
Lidé by si měli dát pozor například na to, že pokud starší vozidlo odstaví někde na soukromém pozemku a nejezdí s ním, stále mají povinnost platit povinné ručení. Pokud platit nechtějí, musí nejprve požádat o vyřazení z registru vozidel a odevzdat registrační značky.
„Povinnost úhrady příspěvku vzniká již od prvního dne, kdy vozidlo není pojištěné a je v registru silničních vozidel evidované jako provozované. Výzvu k úhradě příspěvku obdrží provozovatel doporučeně prostřednictvím České pošty, nebo do datové schránky,“ upozornil Pavlík za Českou kancelář pojistitelů.
Zmíněný poplatek do garančního fondu nicméně není tím nejhorším, co za neplacení povinného ručení hrozí. Při policejní kontrole to může být pokuta až 50 tisíc korun ve správním řízení pro majitele vozidla, pokud jde o dlouhodobé neplacení povinného ručení. Pokud je auto nepojištěné jen pár dní, můžete za takové nedopatření vyváznout jen s pokutou na místě ve výši několika tisíc.
Největší riziko ovšem hrozí, pokud způsobíte dopravní nehodu.
Limit 300 tisíc korun, který dříve platil pro vymáhání škody po nepojištěném vozidle, byl loni zrušen a Česká kancelář pojistitelů může nyní vymáhat celou výši škody, která může být mnohem vyšší. Pokud nabouráte luxusní vůz nebo v horším případě způsobíte trvalé následky na zdraví, může jít o miliony korun.